středa 14. srpna 2019

Den třináctý, čtrnáctý a zatím nejlepší patnáctý ♥


12.srpna – pondělí

Ráno v 7 se na operacích dozvím, že dnes máme opět dvoje ledvinné kameny najednou. Připadám si už trochu překamenována a proto se později dopoledne připojuju na sále k Andy. Na ortopedii je totální endoprotéza kyčelního kloubu z důvodu pokročilé artrózy. Na naší ortopedii jsem takový rentgenový snímek ani neviděla, artróza byla tak pokročilá, že hlavice femuru přesahovala do pánve. Celou tuto operaci jsem neviděla ani u nás a chirurgové nás nechaly se umýt, abychom mohli být během operace blízko a lépe vidět. 2 hodiny stání bez možnosti se podrbat mě stálo hodně sil, zvlášť když se začal ozývat žaludek, ale operace byla vcelku zajímavá. Zaujalo mě, že veškerou chrupavku, kterou pilkou odřezali zase hodily zpátky, aby se kloub prý lépe zregenerovat a prokrvená (vaskularizovaná) chrupavka pomáhá k obnovení funkce kloubu.

Před odpolední LECO mám jen málo času, tak jdeme do jídelny v nemocnici. Každý si zde nabere kolik sní a pak zaplatí podle váhy. Ochutnávám z každé mističky málo a přidávám čerstvé kousky manga.

Odpoledne se setkávám s primářem a ostatními studenty na urologii. Díky mně je opět diskuze vedena v angličtině a hodinu a půl probíráme jednotlivé případy pacientů, jejich léčbu a komplikace.
Nakonec jdu za svou rezidentkou na urgentní příjem, kde je opět pán, který měl před 6 lety radioterapii z důvodu nádoru na prostatě. Přichází pro krev v moči (hematurii) a bolestivost při močení. Není to tak závažný případ jako minule, ale pán má obrovské bolesti a krev se musí injekčníma stříkačkama asi hodinu vysávat z močového měchýře.

Moc o tom nepíšu, abych měla hlavně hezké vzpomínky, ale moje rezidentka Giovana mě trpělivě ignoruje a dozvídám se od všech z nemocnice, že horší rezidentku jsem si ani nemohla přát. Tentokrát mě nechá držet misku s vodou, tak jsem ráda, že konečně přišla moje chvíle. Rychle se mě dnes zbavuje, takže jsem už ve 4 doma a mírně frustrovaná hned usínám. Vzbudí mě až vůně cibule a česneku. Andy je už doma a pustila se do vaření. Večeříme tuňáka z konzervy s rýží a celý večer plánujeme následující víkendy a dny.

13.srpna – úterý

Ráno v 7 jsem zase na operacích, dnes je ovšem vše velmi zmatené. Mezi operačními sály je velká tabule s rozpisem všech operací. Uvedený začátek operace ovšem znamená, že se začnou pomalu všici scházet, pusinkovat a pomalu se začnou shánět také po pacientovi. Samotná operace začíná ovšem tak za půl hodiny, hodinu. Dnes to trvá víc než dvě hodiny a předtím chirurgové chodí sem a tam a dohadují se dnes o tom kdo kde koho operuje. Očividně je tu více operací než operačních sálů. Zběsile přehazují operační stoly a rentgeny, až se nějak dohodnou a začíná se.

Urologické operace jsou tu ráno 4. Podívám se na první a nadpis na dveřích vazektomie. Což je opravdu zvláštní, protože se zde nachází mladá žena. Očividně tedy zmatky přetrvávají. Dívám se chvíli na operaci velmi starého pána s nádorem prostaty pokročilého stádia včetně kostních metastáz. Jeho prognóza je velmi špatná, ale provádí se mu orchiektomie = odnětí varlat. Ta se vyjímají kvůli tzv hormonální blokádě. Zástava tvorby testosteronu, který se zde tvoří může pomoci proti dalšímu šíření nádoru a zkrátka dostat nádor více pod kontrolu. Zároveň byl v plánu zavést katetr, aby pán nemusel mít doživotně vývod z močového měchýře. Nádor byl ovšem tak obrovský, že se nepodařilo katetr přes močovou trubici dostat a chirugové nakonec tento pokus vzdali.

Na dalším sále koukám na laparoskopickou operaci odnětí prostaty opět z důvodu maligního nádoru. Jelikož ovšem je pán mladší, nemá metastázy atd. je řešení pomocí prostatektomie. Laparoskopicky vytvoří nejprve kapnoperitoneum – břicho je nafouklé oxidem uhličitým, aby bylo dobře přehledné. Celkem vytvoří 5 dírek pro porty a na obrazovce je vidět, že začnou otevírat močový měchýř.

V tom za mnou přijde primář a zeptá se, jestli nechci vidět císařský řez. Všechny chirurgyně na sále na gynekologii jsou naprosto skvělý! Hned se seznamuju s Nikol, rezidentkou z porodnictví, která umí skvěle anglicky a Isabelou která též umí skvěle. Obě jsou dost bláznivý, vypadají skoro stejně staré jako já a jsou extrémně přátelské.

Celý císařský porod nám vysvětlují celý postup, rodička měla vyšší tlak = hypertenzi a protože již měla císařský porod, nebyla zde ani jiná možnost. Budoucí matka vypadá extrémně vystrašeně a hodně špatně snáší anestezii – píchnutí intraspinální injekce. Porod je však v pořádku a narodí se krásná holčička Elena. Šťastný tatínek se snaží dělat fotky, ale klepou se mu na to moc ruce. Celá operace mě strašně dojímá.

Opět dáváme rychlý oběd v nemocnici a běžíme do prádelny. Máme za 14 dní spoustu věcí v igelitkách a snažíme se anglicko-portugalsky domluvit praní. Po několika minutách snažení vypadá situace beznadějně. Nakonec zavolám Julianě, aby mi přeložila, co paní prádelní povídá a nakonec se přece jen domluvíme na měsíčním tarifu 4 pračky pro nás 3 z bytu.

Odpoledne mám onkologicko-urologickou ambulanci. Už jsem drzejší a vím víc jak to tu chodí, takže chodím z ambulance do ambulance, ptám se všech studentů co mají za případě a studuju CT snímky a ultrazvuky. Dokážu už částečně číst karty a pochopit co je to přibližně za pacienta, zbytek mi většinou někdo vysvětlí. Za mojí rezidentkou už ani nechodím, je pro ni velmi obtěžující již anglický pozdrav.
Vidím desítky pacientů, většinu s nádorovým onemocněním prostaty. Buď se u nich nádorové onemocnění zjistilo a plánuje se léčba radioterapií nebo chirurgická. Nebo jsou pacienti po operaci či léčbě radioterapií na kontrole a sleduje se u nich tzv PSA marker. Pokud je u nich po léčbě do 1 roku opět vyšší, znamená to většinou lokální recidivu, pokud je vyšší po 1 roce, znamená to nejčastěji metastáze.
Je zde i pár pacientů s nádorem močového měchýře, ale to spíš vzácně a pár pacientů s nádorem ledviny. Dlouho nezapomenu na pacientku, která podstoupila operaci odsání abscesu z ledviny. Absces se ovšem potvrdil jako nádor a to bez toho aby se vzal všechen včetně zdravého okraje, tudíž musí pacientka znovu na operaci. Na operaci se čeká přibližně 3 měsíce.
Jeden pacient s nádorem prostaty je kuřák a proto mu anesteziologové do předoperačního vyšetření napsali, že je nutné operovat s pooperační intenzivní péčí. Což je tu obrovský problém, jelikož je tu 10 lůžek na 2 miliony obyvatel a takový pacient bude prý čekat na operaci rok, někdy i více let. Opakuji pacient s nádorem prostaty.

Večer se scházíme všichni zahraniční studenti s Giuliou a Isabelou, které nás berou na místní pochoutku u jezera Acai. Je to ovoce, které bych přirovnala k borůvkám. Acai potom dostanete jako zmrzlinu a můžete si navolit z desítek různých příloh – čerstvé a sušené ovoce, oříšky, čokolády, kondenzovaná mléka a podobně. Tento dezert je strašně sladký, ale výborný.

Jedeme uberem do supermarketu a nakoupíme na večeři, jelikož opět vaříme dnes pro moji hostující Julianu. Volíme čerstvé těstoviny s kuřecím a zeleninou. Julianě naštěstí chutná a plánujeme společně víkendy v Sao Paolu a Foz de Iquazu. Přijímáme pozvání na zítřejší barbecue u jejího kamaráda pro asi dvacet lidí a polomrtvé usínáme.

14.srpna – středa

Ještě předchozí den si domluvím s Markusem, že dnešek strávím na gynekologii. Je mi řečeno, ať přijdu kdykoli po osmé, takže poprvé do nemocnice nespěchám a přicházím na 8:30. Andy chce jít taky a čeká na mě v kavárně v nemocnici. Jdeme spolu tedy na gynekologický příjem a jsem trošku nervózní. Na příjmu je chirurgyně ze včera Isabela, která nás hned vítá a velmi přátelsky si povídáme. Za chvíli přichází i gynekoložka Natali a spolu se ukazují jako velmi bláznivé a vtipné doktorky. Chtějí naučit česky „miluji tě“ a povídají o svých časech, kdy chodily pařit. Natali prý byla vykázána z komplexu kde teď bydlíme pro neposlušnost.

Přichází paní na příjem, asi 140 cm „vysoká“, velmi drobná až scvrknutá paní, žebra na ní jdou dobře spočítat. Z gastroonkologie ji posílají na vyšetření gynekologické, jelikož se jí nádor ze střeva rozšířil kontinuálně přes celou pánev až k pohlavním orgánům. Již po svlečení je nádor v podbřišku nápadně viditelný. Po prohlídce paní krvácí, protože nádor je velmi cévnatý a jakékoli i šetrné vyšetření bohužel krvácení vyvolává. Paní dostává pouze antibiotika, protože je podezření i na vnitřní infekci. Její prognóza je ovšem velmi velmi špatná. Paní se celou dobu usmívá a vypadá spokojeně. Dozvídáme se, že svojí situaci zcela úplně nechápe nebo ji alespoň chápat nechce.

Doktorku Isabelu volají náhle k císařskému řezu. Pořád mi to připadá trochu absurdní, jelikož vypadá stejně staře jako já. Rozhodujeme se, že ji jdeme následovat na sál. Což bylo velmi dobré rozhodnutí. Chirurgyně se zeptají, zda umíme instrumentovat během operace. Řeknu, že jsem to nikdy nedělala, jelikož u nás je to zaměstnání sester, ale že bych to ráda zkusila a že jsem se učila už nástroje portugalsky.

Nechají mě se umýt, poprvé se myju bez přítomnosti doktora. Sama se poprvé naostro oblíkám včetně rukavic, do kterých v česku také pomáhají sestry. Isabela mě rychle učí chirurgické nástroje v portugalštině a snažím se je všechny zapamatovat. Pacientka je zbavená citlivosti od pasu dolů, dostává močový katetr a dezinfikuje se jí břicho a okolí. Připravuju s Isabelou operační pole a celá šťastná a zdravě nervózní podávám během celé operace nástroje. Nejprve se odstraňuje stará jizva po předchozím císaři, následuje protětí 7 vrstev břišní stěny až se dostávají k děloze. Opatrně ji skalpelem rozříznou, dítě je naštěstí hlavičkou dolů a jde ven velmi dobře a rychle. Nechají mě ho držet a přestříhnout pupeční šňůru. Drobeček pláče a ukazují ho přes plentu matce a dojatému otci. Dítě si ihned přebírají sestry a na operačním sále zbývá matce vyndat placentu a zašít ji. Všech 6 vrstev zašijí opatrně chirurgyně, mě nechají nakonec zašít kůži. Končí jeden z mých největších medicínských zážitků a znovu si uvědomuju, proč tohle všechno dělám a jak moc mě to baví. Mám fakt radost, že jsem pochválena, jsem prý klidná a sebejistá, jupíí.

Za necelou hodinu začíná další císař, na kterém bude asistovat Andy. Jdeme si tedy rychle ohřát oběd domu ze včera a rychle vytisknout letenky na zítra.

Druhý císař je o dost komplikovanější. Andy bohužel nemůže instrumentovat, jelikož je zde již jiný student, ale obleče se a dívá na vše zblízka. Dítě je ovšem v břiše obráceně a trvá velmi dlouho, než ho vyndají ven. Celou situaci shledávám mírně násilnou a lekneme se s Andy, že dítě nebrečí, když ho odnáší. Později se dozvídáme, že je to velmi časté, pokud je takhle obráceně a že je naprosto v pořádku. Následuje ovšem další problém. Při každé operaci je velmi důležité počítat bílé hadříky, které se během operace používají. Na začátku jich bylo 25, teď napočítáme 24. Matka je skoro zašitá, ztracený hadřík ovšem může být právě v ní. Volá se proto rentgenolog s rentgenem, aby břicho matky tzv prověřil. Hadříky na sobě mají tenkou linku viditelnou pod rentgenem právě pro tyto situace. 
Chirurgyně Isabela brečí, bere to jako svoje selhání, což je mi opravdu líto. Anesteziologové raději matku uspávají, aby o zdejší situaci nevěděla. Na rentgenu se ovšem nic nenachází a Andy s Isabelou matku zašívají.

Doma rychle vyzvedáváme věci z prádelny, já pracuju, píšu blog a balíme věci na zítřek. Vyrážíme totiž v noci ve 4 ráno na letiště a letíme do Florianapolis. Místně Floripa je nádherný tropický ostrov, na kterém máme v plánu zůstat 3 noci. Andy nám oběma ještě barví obočí haha a vyrážíme na barbecue párty.

Na barbecue je asi 20-30 lidí. Vstup byl v přepočtu 90 korun a jsme opravdu zvědavé co se bude grilovat. Postupně se griluje boží masíčko „picanha“, slané výborné klobásky, sýrové špízy a česnekové bagetky. Všichni jsou na balkoně a popíjejí nejčastěji pivo, my víno. Brazilec Lucas vytahuje pro velké překvapení tatranský čaj, jelikož byl minulý měsíc na stáži v Bratislavě a nalévá postupně všem panáka. Velké překvápko je také chloroform, který brazilci během večera přidechují na přilepšenou. Jelikož musíme ve 4 na letiště, tak jedeme už v 11 domů a ihned usínáme.








Žádné komentáře:

Okomentovat